Proceedings Iches http://ejurnal.staiattaqwa.ac.id/index.php/iches22 <div style="text-align: justify;">Proceedings International Conference on Humanity Education and Social is an open-access-based Proceedings that contributes to improving knowledge in the fields of Islam and education. The Proceedings of the International Conference on Humanity Education and Social is published by the Forum for Leaders of Islamic Religious Colleges in East Java. These proceedings publish scientific articles that have been presented at the International Conference on Humanity Education and Social. Articles published are in the form of research results or the results of literature studies in the fields of Islam, and education. The article must contain information that is true, clear and has a contribution to the development of the science understudy.</div> en-US iches2022@gmail.com (Suheri) Thu, 09 Feb 2023 00:00:00 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Al MUTAABA’AH; BELAJAR ALA PESANTREN AL FATTAH PECALONGAN SUKOSARI BONDOWOSO http://ejurnal.staiattaqwa.ac.id/index.php/iches22/article/view/218 <p><em>Sistem</em><em> pembelajaran pesantren awalnya bersifat personal dan informal yang disebut dengan sorogan. Kyai mengajarkan materi sesuai dengan kemampuan dan potensi yang dimilki oleh santri. Tapi kini pada umunya pesantren telah mengajarkan metode klasikal seperti yang telah banyak diterapkan oleh sekolah pada umumnya. </em><em>Sebagai pijakan bahasan ruang lingkup pembahasan ini antara lain: a) </em><em>Bagaimana model pembelajaran pondok pesantren Al Fattah). </em><em>Bagaimana </em><em>metode pembelajaran pondok pesantren Al-Fattah Pecalongan Sukosari Bondowoso Tahun 2018 ? </em><em>Field research (penelitian lapangan) menjadi alternative pilihan dengan pendekatan Kualitatif dengan Teknik Pengumpulan Data menggunakan Triagulasi Data agar menghasilkan data yang akurat dan dapat dipertanggungjawabkan. </em></p> <p><em>Miles dan Huberman&nbsp; memberikan gambaran bahwa dalam penyajian data ini mematangkan isi dari proses yang masih mentah (reduksi data) reduksi data dilakukan secara real lalu diolah kembali, kemudian disajikan dalam bentuk narasi atau deskripsi.</em></p> <p><em>Sebagai suatu kesimpulan bahwa Desain pendidikan di Pondok Pesantren Al-Fattah, memiliki kekhasan, keunikan dan bahkan keunggulan dibandingkan dengan tradisi pendidikan formal lainnya. 1), kemasyarakatan. 2) kesederhanaan. 3) Di atas&nbsp; dan untuk semua golongan. 4) berorientasi ibadah semata 5) Tholabul ‘ilmi bukan untuk menjadi pegawai.&nbsp; a) Konstruksi pendidikan pondok pesantren merupakan suatu kolaborasi, yaitu Pondok Pesantren Al-Fattah tidak hanya memuat materi-materi umum. Namun juga materi-materi agama dengan tidak menghilangkan pelajaran kitab-kitab kuning. b) Model pembelajaran pondok pesantren tidak lepas dari cara-cara Rasulullah selama berdakwah seperti, pengajian pasaran. Kemudian juga dikolaborasikan dengan model-model musyawarah guna agar santri juga bisa aktif dalam proses pembelajaran. c) Istiqomah/konsistensti dan mutaba’ah menjadi keunggulan. Dalam hal ini dimaksudkan konsistensi upaya dalam melakukan kegiatan tindak lanjut terhadap sikapa perilaku yang dilakukan anak. Perkembangan anak anak dalam berbagai maacam keadaan terpantau jelas dan mudah dilacak.</em></p> RUSYDI RUSYDI ##submission.copyrightStatement## http://ejurnal.staiattaqwa.ac.id/index.php/iches22/article/view/218 Thu, 09 Feb 2023 07:40:46 +0000 IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DENGAN MEDIA KARIKATUR PADA KEGIATAN MENULIS SISWA http://ejurnal.staiattaqwa.ac.id/index.php/iches22/article/view/233 <p>Various learning problems in the classroom can be overcome by improving the quality of the learning process, one of which is by using learning media, learning media is a tool to convey a message to the reader or recipient. In learning activities media is one of the tools to achieve learning objectives. This research was conducted at SDN Dabasah 4 Bondowoso. The research objectives are as follows: (1) describe the implementation of learning with caricature media in students' writing activities, (2) describe the benefits of using caricature media in students' writing activities and (3) obstacles and learning solutions using caricature media in students' writing activities. This study uses qualitative research because the object under study takes place in a natural and natural setting and aims to know, understand carefully and more deeply about how to implement essay writing learning using caricature media. The implementation of learning to write essays with caricature media got good results with what was expected by the teacher, among others; 1) Learning is more interesting and not monotonous, 2) Teaching methods become more varied and reduce student boredom, 3) Students find it easier to get vocabulary when writing essays, and 4) Positive attitude. The obstacles to implementing learning using caricature media include; 1) Students still have difficulty in organization, the writing of students is less organized and neat, 2) There are some students in participating in learning that lack concentration (3) The image only displays eye sense perception but the vocabulary obtained is limited to the visible image, (4) The message conveyed communicative but can also create other perceptions for the viewer.<em>.</em></p> FATIK LUTVIANA ANGGRAINI ##submission.copyrightStatement## http://ejurnal.staiattaqwa.ac.id/index.php/iches22/article/view/233 Thu, 09 Feb 2023 00:00:00 +0000